Follow our news chanel

Ini profil perdana menteri baru Malaysia

Muhyiddin Yassin lahir 15 Mei 1947 pernah menjadi Wakil Perdana Menteri Malaysia dan Wakil Presiden UMNO.
Ini profil perdana menteri baru Malaysia 1 i Papua
Muhyiddin Yassin lahir 15 Mei 1947 pernah menjadi Wakil Perdana Menteri Malaysia dan Wakil Presiden UMNO.

Muhyiddin Yassin lahir 15 Mei 1947 pernah menjadi Wakil Perdana Menteri Malaysia dan Wakil Presiden UMNO.

Papua No. 1 News Portal | Jubi

Kuala Lumpur, Jubi –  Presiden Partai Pribumi Malaysia Bersatu (Partai Bersatu) yang juga mantan Menteri Dalam Negeri Kabinet Pakatan Harapan, Tan Sri Muhyiddin Yassin, resmi diangkat sebagai perdana menteri kedelapan Malaysia di Istana Negara, Minggu (1/3/2020).

Baca juga : Perdana menteri baru Malaysia diangkat sumpah

Malaysia cari jalan keluar dari kekacauan politik

Rakyat Malaysia gelar demonstrasi terkait situasi politik

Raja Malaysia atau Yang Dipertuan Agung Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah melantiknya dalam upacara pelantikan sekaligus.  Pengangkatan sumpah jabatan dan sumpah simpan rahasia sebagai perdana menteri pria berusia 72 tahun itu di Balai Singgahsana Kecil, salah satu ruangan di istana.

Loading...
;

Muhyiddin Yassin lahir 15 Mei 1947 pernah menjadi Wakil Perdana Menteri Malaysia dan Wakil Presiden UMNO. Dia juga merupakan bekas Menteri Besar Johor, Menteri Pemuda dan Olah Raga, Menteri Perdagangan dan Konsumen, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani serta Menteri Perdagangan Internasional dan Industri.

Muhyidin berasal dari Muar, Johor dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Maharani dan Sekolah Kebangsaan Ismail serta Sekolah Tinggi Muar di Muar. Kemudian melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya dan berhasil memperolehi Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dan Pengajian Melayu pada 1971.

Pada 1972 ia menikahi Datin Sri Hajjah Norainee Abd dengan dikaruniai empat anak yaitu Fakhri Yassin, Nabilah, Najwa (Najwa Mahiaddin) dan Farhan Yassin.

Sednagkan karirnya diawali sebagai Asisten Sekretaris Pemerintah Negeri Johor pada 1970 dan kemudian Asisten Pegawai Daerah Muar pada 1974. Pengalamannya sebagai PNS digunakan sepenuhnya untuk berkecimpung dalam dunia korporasi diantaranya pada 1974 hingga tahun 1978. Antara tahun itu  dia telah memegang beberapa jabatan penting di SGS Ates Sdn. Bhd, Sri Saujana Berhad dan Equity Mal Sdn Bhd.

Muhyiddin pernah mengetuai UMNO Bagian Pagoh pada April 1985 dan pernah menjadi Ketua Pemuda UMNO Bagian Pagoh pada 1976. Pada 1982 dilantik menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Pada 1985 buat pertama kalinya Muhyiddin dipilih menjadi Anggota Majelis Tertinggi UMNO kemudian menjadi Wakil Presiden pada September 1993 hingga 2008. Pertama kali dipilih menjadi wakil rakyat, setelah memenangi kawasan Parlimen Pagoh pada Pemilu 1978.

Dia yang berhasil mempertahankan kursi parlimen pada Pemilu 1982 telah dilantik menjadi Menteri Besar Johor setelah Pemilu ke-7 dan memenangi kursi Dewan Undangan Negeri (DPRD) kawasan Bukit Serampang.

Dia juga pernah dilantik menjadi Sekretaris Parlemen Kementerian Luar Negeri Malaysia pada 1981, Wakil Menteri Wilayah Persekutuan pada 1982 dan Menteri Pemuda dan Olah Raga setelah Pemilu ke 9 pada Mei 1995.  Ia tercatat punya aktifitas kemasyarakatannya menjadi Gubernur Royal Johor Country Club dan Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (1986-1995) serta Presiden Persatuan Kanak-Kanak Spastik Negeri Johor selama 10 tahun (1986-1996). (*)

Editor : Edi Faisol

Baca Juga

Berita dari Pasifik

Instagram (jubicoid)

Loading...
;

Sign up for our Newsletter

Dapatkan update berita terbaru dari Tabloid Jubi.

Klik baner di atas untuk membaca pengumuman

Trending today

Foto

Terkini

Rekomendasi

Follow Us

Scroll to Top